Hur att Sparka Din Koffein Beroende för Bra

No Comments

Hur att Sparka Din Koffein Beroende för BraUppskattningsvis 64% av Amerikanerna dricker kaffe varje dag, enligt data från Nationella Eller Föreningen. På många sätt, det är en hälsosam vana: forskning har visat att kaffe kan öka livslängden och minska risken för typ 2-diabetes, hjärtsjukdomar och mer.

Men när vanan korsar linjen från en trevlig pick-me-up till en daglig nödvändighet, ekvationen blir lite mer komplicerat.

Människor kan utveckla ett beroende av kaffe och andra koffeinhaltiga drycker, såsom kaffe, läsk och energidrycker, säger Merideth Addicott, biträdande professor vid University of Arkansas for Medical Sciences ” Psykiatrisk Forskning. Addicott, som har forskat koffein i det förflutna, säger att koffein är inte riktigt beroendeframkallande på det sätt som droger och alkohol, men bekräftar att “folk gör verkligen utveckla tolerans och beroende och gå genom indragning när de slutar använda det.”

Här är vad du behöver veta om koffein beroende — och hur man kan bryta den vanan.

Hur kan du veta om du är beroende av koffein?

Addicott säger koffein beroende är mer om hur ämnet påverkar din dag-till-dag fungerar än vad det är på det faktiska belopp som du förbrukar varje dag. Det finns inga särskilda antal koppar, eller milligram koffein per dag som innebär ett problem, i stället, Addicott säger, det handlar mer om hur stressade människor att känna sig om de inte kan få koffein när de vill ha det, och hur mycket av en störning på det orsakar i deras dagliga liv. “Det är mer av en subjektiv tröskeln, säger hon.

Som sagt, de flesta experter rekommenderar att vuxna konsumerar inte mer än 400 milligram koffein per dag (ungefär samma belopp som i fyra koppar kaffe). Om du regelbundet dricker mer än att du kan vara i risk för biverkningar, inklusive sömn störningar, migrän och annan huvudvärk, snabbare hjärtslag, skakningar muskler, irritation, nervositet och en upprörd mage, enligt Mayo Clinic. För vissa människor kan dessa biverkningar kan sparka in med ännu färre koppar, som koffein tolerans tenderar att vara mycket individuella.

Om du upplever fysiska biverkningar, har problem med att ringa tillbaka din konsumtion eller känner mig helt ur gängorna när du inte kan få din dagliga fix, detta är tecken på att du kan bli beroende av koffein, och du bör överväga att skära ned, Addicott säger.

Hur kan du slå koffein beroende?Hur kan du slå koffein beroende?

Den svåraste men mest viktigt steg kan vara att övertyga dig själv att du inte behöver koffein i första hand. Många människor känner att det är nödvändigt för framgång på jobbet eller i skolan, men ämnet faktiskt inte göra en dramatisk effekt på hjärnan eller kognitiv förmåga, Addicott säger — i själva verket, koffein beroende är tätt sammanflätad med dess upplevda effekter.

“När du dricker en viss mängd koffein varje dag, kroppen anpassar sig till det och upprätthåller normal baslinje prestanda”, Addicott säger. “När du inte får så mycket koffein, du går genom indragning, som faktiskt kan sänka dina prestanda. Så då känns det som koffein är med denna starka effekt och förbättra förmågan att koncentrera sig, men det är verkligen inte. Det är bara att föra dig tillbaka till normal baslinje.”

När du känner igen och bryta denna cykel, Addicott säger, du kommer att kunna uppnå samma resultat utan en stadig ström av espresso shots. Det är naturligtvis lättare sagt än gjort — och tyvärr, Addicott säger att det enda riktiga sättet att göra det är att vänja dig mindre av koffeinhaltiga drycker sakta men säkert.

Byta buzzy drycker för halv-eller koffeinhaltiga koffeinfritt versioner kan hjälpa, som kan gå runt på kontoret eller att få annan fysisk aktivitet när du känner dig sömnig. Men vid en viss punkt, “du bara kommer att ha att tuffa ut och lida några uttag,” Addicott säger. Du kan räkna med symtom såsom huvudvärk, trötthet, irritabilitet och koncentrationssvårigheter, men de ska gå bort som du anpassa sig till dina nya vanor. Symtom bör avta inom några dagar, Mayo Clinic säger.

Är koffein beroende även att dåligt?Är koffein beroende även att dåligt?

Det kan vara. I tillägg till de biverkningar av överdriven koffein — och intaget av socker eller konstgjorda sötningsmedel som ibland är i läsk, energidryck eller kaffe drycker — koffein beroende kan vara ett tecken på ett underliggande problem, precis som med alla missbruk sjukdom. “Kanske är det också symptomatiskt för med mild depression och som du använder koffein för att försöka koncentrera sig bättre, eller om du är orolig för ditt arbete och att du använder koffein för att försöka kompensera för det”, Addicott säger. “Talar för att hälso-och sjukvårdspersonal kan få på de djupare frågor som kan vara kring koffein användning.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *