5 regler som faktiskt fungerar om du försöker gå ner i vikt

No Comments

5 regler som faktiskt fungerar om du försöker gå ner i viktdu vet förmodligen redan vad man inte ska göra för viktminskning (som bokstavligen någon av dessa saker), men det finns egentligen bara två saker som fungerar när du vill släppa pounds det friska, hållbara sättet: äta bra och träna regelbundet.

tbh är dock båda dessa saker ganska vaga (och kan ta mycket tid och ansträngning att vänja sig). och ibland behöver du några snabba, hälsosamma tips istället för en stor livsstil översyn.

här är fem enkla knep som kan läggas till någon diet för att hjälpa när du känner uppsvälld eller fastnat, eller bara vill känna… bättre. prova en på för storlek eller anta dem alla—dessa små förändringar kan jumpstart din viktminskning, var du än är i din resa.

1. ät mat, inte snacks

vi har länge fått höra att äta ofta, i små mängder, för att nivåera blodsockret. men en ny studie fann de som åt färre, större måltider vägde mindre. hur så? du bränner mer cals bearbetning en större måltid än massor av små. håll dig till noshing frukost, lunch och en liten middag, säger studiekoauthor gary fraser, md, professor i medicin vid loma linda university i kalifornien.

2. svettas lite mindre2. svettas lite mindre

verkligen! i en studie som jämförde grupper som sprang eller cyklade i 30 mot 60 minuter om dagen sjönk halvtidsgruppen 33 procent mer vikt och spenderade 20 procent mer tid att vara aktiv senare på dagen. eftersom vi är programmerade att spara cals, när vi bränner massor av dem genom träning, kan våra kroppar hamstra dem senare – genom att flytta mindre och äta mer.

så, två alternativ: cap din cardio på 30 minuter, fyra gånger i veckan. eller om du älskar en längre träning, hålla sig i rörelse senare på dagen för att säkerställa din ämnesomsättning hums.

3. Gå för fullkorn

människor som äter dem tenderar att vara smalare än de som inte gör det. varför? dessa robusta kolhydrater kräver extra energi för att bryta ner. deras fiber fångar också några av deras cals, whisking dem ur din kropp innan de kan lagras bort som fett.

skjut för flera portioner om dagen och smyga hela korn i snacks och desserter, säger amy gorin, r. d., en nutritionist i new york city. “lägg havre i smoothies eller sätt en hälsosammare spinn på rispudding genom att byta i brunt ris för vitt.”

4. sova i ett svalt rum4. sova i ett svalt rum

människor bär två typer av kroppsfett: vit (lagrar energi) och brun (brinner det). omgivningstemperaturen kan påverka vilket som vinner.

forskare hade volontärer tillbringar en månad sova i en 75-graders rum, och en annan i en uppsättning till 66 grader. efter 30 dagar av dozing i chillierkvarteren var deras bruna fett 42 procent mer aktiv och deras metabolism var 10 procent snabbare. så sätt termo till 66!

5. rengör inte din tallrik

“det betyder att du äter med dina ögon snarare än att lyssna på din kropps mättnadskundar”, säger erin palinski-wade, r. d., författare till magefettdieten för dummies. “du slutar nästan alltid äta mer än din kropp behöver.”

avstå de sista 10 procenten av varje måltid genom att lämna några bett på din tallrik. nutritionists uppskattar dessa trims nästan 200 kalorier om dagen, vilket hjälper dig att yxa 10 pund på sex månader.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *